TIP #7 Επιλέξτε τις σωστές φωτογραφίες!

Οι φωτογραφίες είναι γνωστό ότι έχουν μεγάλη δυναμική. Λένε ότι μία φωτογραφία ισούται με χίλιες λέξεις και φυσικά όχι άδικα.
Με τη χρήση των φωτογραφιών επικοινωνούμε με το κοινό μας με έναν διαφορετικό τρόπο, όμως κι εδώ χρειάζεται κάποιου είδους προσοχή.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι φωτογραφίες θα εντάξουμε στην παρουσίασή μας, καθώς αυτές πρέπει τόσο να σχετίζονται με το γενικότερο θέμα ή ενότητα που βρισκόμαστε, όσο και να ταιριάζουν με το μήνυμα που εκπέμπουμε. Με άλλα λόγια, καλαισθητικές φωτογραφίες μπορούμε να βρούμε άφθονες, όμως η επιλογή πρέπει να είναι σοφή και να πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις.

Picture Superiority Effect

Με τη χρήση φωτογραφιών στοχεύουμε στο να εμπλέξουμε το κοινό μας συναισθηματικά στην επιχειρηματολογία μας και κυρίως στο να τοποθετήσουμε το μήνυμά μας στη μνήμη του. Μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος θυμάται κατά 6 φορές περισσότερο, τα δεδομένα εκείνα που εμπεριέχουν εικόνες!

Πρόκειται για το φαινόμενο "Picture Superioriτy Effect", σύμφωνα με το οποίο οι εικόνες ανακαλούνται πιο εύκολα από το ανθρώπινο μνημονικό, σε σχέση με τις λέξεις. O John Medina στο βιβλίο του Brain Rules το 2008, αναφέρει ότι με βάση την έρευνα σχετικά με την επίδραση της υπεροχής της εικόνας, όταν διαβάζουμε το κείμενο μόνο, είναι πιθανό να θυμόμαστε μόνο το 10 τοις εκατό των πληροφοριών 3 ημέρες αργότερα. Εάν αυτές οι πληροφορίες μας παρουσιάζονται ως κείμενο σε συνδυασμό με μια σχετική εικόνα, είναι πιθανό να θυμηθούμε το 65 τοις εκατό των πληροφοριών 3 ημέρες αργότερα. Περισσότερα για αυτό το φαινόμενο, αλλά και για τα infographics γενικότερα, μπορείς να βρεις στο site www.coolinfographics.com.

Graphic quality

Επίσης μας ενδιαφέρει η ποιότητα των εικόνων που εντάσσουμε στην παρουσίαση. Όσο υψηλότερη η ανάλυση των φωτογραφιών, τόσο καλύτερη η οπτική τους απεικόνιση. Δυστυχώς πολλές φορές βλέπουμε σε παρουσιάσεις εικόνες χαμηλής ανάλυσης και δυστυχώς αρκετές φορές βλέπουμε και εικόνες με το λογότυπο του site από το οποίο γίνανε download.
Οι επιλογές του Google search μας δίνουν τη δυνατότητα να επιλέξουμε το μέγεθος και τη ανάλυση μίας εικόνας και επίσης υπάρχουν ιστοσελίδες που παρέχουν στους απλούς χρήστες εικόνες για δωρεάν χρήση δίχως να φέρουν το λογότυπό τους.

2560 x 1600 pixels

1920 x 1080 pixels

642 x 351 pixels

450 x 319 pixels

Φωτογραφίες σε συνδυασμό με κείμενα

Ένα από τα σημαντικότερα σημεία που κάνει μία παρουσίαση στο σχεδιαστικό της μέρος να ξεχωρίζει, είναι ο συνδυασμός φωτογραφιών και κειμένων. Επιστημονικά, όπως θα δούμε και παρακάτω, ο συνδυασμός εικόνας και κειμένου αποδίδει πολύ περισσότερο στην εκμάθηση και στην απομνημόνευση των δεδομένων που παρουσιάζουμε. Χρειάζεται όμως να έχουμε και μία ιδέα για τον γενικότερο γραφικό σχεδιασμό και για ορισμένες τεχνικές graphic design, τις οποίες λίγοι μη επαγγελματίες γνωρίζουν σε βάθος και παρακάτω θα επιχειρήσουμε με απλό τρόπο να τις εξηγήσουμε.

Rule of Thirds in Photography

Ξεκινώντας, καλό είναι να γνωρίζεις έναν από τους βασικότερους κανόνες στο χώρο της φωτογραφίας, τον κανόνα των τριών. Σύμφωνα με αυτόν τον κανόνα, κάθε εικόνα χωρίζεται νοητά σε 9 τμήματα, με τη βοήθεια 4 γραμμών, δύο κάθετων και δύο οριζόντιων.
Η βασική θεωρία λέει ότι εάν τοποθετηθούν τα σημεία ενδιαφέροντος στα σημεία τομής των γραμμών, η εικόνα φαίνεται πιο ισορροπημένη και επιτρέπει στον θεατή να αλληλεπιδράσει με αυτήν πιο φυσικά. Επίσης, έρευνες έχουν δείξει ότι τα μάτια των θεατών πηγαίνουν πιο φυσικά στα σημεία τομής των γραμμών και όχι στο κέντρο της φωτογραφίας, όπου και συνηθίζεται να τοποθετούμε το αντικείμενο του ενδιαφέροντός μας.
Περισσότερα για τη θεωρία αυτή μπορείς να δεις στο site Digital Photography School.

Φωτογραφία με το αντικείμενο στο επίκεντρο, χωρίς την εφαρμογή του κανόνα "Rule of Thirds"

Φωτογραφία με τα αντικείμενα στις τομές των γραμμών, με εφαρμογή του κανόνα "Rule of Thirds"

Προγράμματα επεξεργασίας εικόνας

Με βάση την παραπάνω θεωρία, αυτή πρέπει να είναι και η λογική σχεδιασμού των διαφανειών σου, με σκοπό την αποτελεσματικότερη αλληλεπίδραση του κοινού με την συνολική σου παρουσίαση. Για την επεξεργασία των φωτογραφιών σου υπάρχουν προγράμματα με εξαιρετικές δυνατότητες, όπως το Adobe Photoshop, Corel AfterShot Pro 3, DXO Photo Suite κ.α., τα οποία όμως απαιτούν να προβείς σε αγορά τους και να διαθέτεις τουλάχιστον τις βασικές γνώσεις χειρισμού τους.

Αν δεν γνωρίζεις κάποιο από αυτά τα προγράμματα ή αν δεν επιθυμείς να προβείς σε κάποια αγορά, υπάρχουν στο διαδίκτυο πολλές δωρεάν εφαρμογές, μέσα από τις οποίες μπορείς άνετα να κάνεις μία βασική επεξεργασία φωτογραφίας.
Μία ιστοσελίδα όπου online μπορείς να κάνεις δωρεάν το βασικό editing στις φωτογραφίες σου είναι το fotor.com. Επίσης, αν θέλεις να κατεβάσεις δωρεάν κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας, τότε το paint.net θα καλύψει τις ανάγκες σου σε αυτό το στάδιο.
Μην ξεχνάς ότι η Google έχει τη δική της εφαρμογή για επεξεργασία φωτογραφιών, το GooglePhotos, στην οποία μπορείς παράλληλα να αποθηκεύεις τις φωτογραφίες σου.
Αν επιθυμείς να αναζητήσεις περισσότερες πληροφορίες, τότε στο site secnews.gr μπορείς να βρεις μία πλήρη λίστα προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας. Τέλος, αν σε απασχολεί το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων των φωτογραφιών που επιλέγεις να χρησιμοποιήσεις σε μία παρουσίαση, υπάρχουν sites στα οποία θα βρεις φωτογραφίες commercial free, όπως το pexels.com.

Contrast, Alignment, Proximity, Repetition

Ο Garr Reynolds στο best seller βιβλίο του Presentation Zen, περιγράφει με εκπληκτικό τρόπο τις αρχές της αντίθεσης, της ευθυγράμμισης, της εγγύτητας και της επανάληψης στο σχεδιασμό των διαφανειών μίας παρουσίασης.
Πρόκειται για αρχές του γενικότερου γραφικού σχεδιασμού, που αν κάποιος τις γνωρίζει, είναι σε θέση να δημιουργήσει σωστές σχεδιαστικά διαφάνειες και να αιχμαλωτίσει το ενδιαφέρον του κοινού του.
Πριν δούμε σε τι αναφέρεται η κάθε αρχή, προτείνουμε ανεπιφύλακτα να αφιερώσεις λίγα λεπτά από το χρόνο σου σε ένα εκπαιδευτικό βίντεο του Garr Reynolds και να πάρεις μία γενικότερη ιδέα για το στάδιο του design σε μία παρουσίαση.
Δες ή μάλλον καλύτερα απόλαυσε το βίντεο εδώ!

Αντίθεση (contrast)

Η ιδέα πίσω από την αντίθεση είναι να διασφαλιστεί ότι κάθε οπτικό δεδομένο μέσα σε ένα γενικότερο σύνολο, δεν φαίνεται το ίδιο. Αυτή η αρχή έχει εφαρμογή σε σχέδια, χρώματα, εικόνες και μεγέθη. Είναι ένας απλός και εύκολος τρόπος για να εξασφαλιστεί σχεδιαστικά η αποφυγή σε οτιδήποτε βαρετό, μονοδιάστατο και συνηθισμένο.

Ευθυγράμμιση (alignment)

Αυτή η αρχή μας λέει ότι κάθε στοιχείο ενός σχεδίου πρέπει να βρίσκεται σε αρμονία με τα υπόλοιπα και όχι σαν να βρήκε τυχαία τη θέση του μέσα σε αυτό. Η ισορροπία σε μία διαφάνεια ή σε ένα σχέδιο γενικότερα, είναι κάτι που το ανθρώπινο μάτι το αναζητά. Έτσι λοιπόν η σχεδιαστική προσέγγιση στις διαφάνειες πρέπει να έχει μία ισότιμη κατανομή στα οπτικά δεδομένα, ώστε να δίνεται στον θεατή η αίσθηση ισορροπίας και η εντύπωση πως όλα είναι σωστά. Μέσα από την ευθυγράμμιση θα επιτύχεις τη συμμετρία και το μήνυμα θα φτάσει πιο εύκολα στον θεατή, όμως όσο πιο έμπειρος σχεδιαστικά χρήστης είσαι, το ίδιο θα καταφέρεις μέσα και από ασύμμετρες προσεγγίσεις.

Εγγύτητα (proximity)

Η αρχή της εγγύτητας λέει ότι τα σχετικά μεταξύ τους αντικείμενα τοποθετούνται κοντά, ενώ τα άσχετα καλό είναι να βρίσκονται απομακρυσμένα. Η ιδέα πίσω από αυτήν την αρχή είναι ότι τα σχετικά μεταξύ τους αντικείμενα αποτελούν μέρος μίας ευρύτερης ιδέας ή έννοιας, συνδέονται μεταξύ τους και δίνουν την αίσθηση μίας ολοκληρωμένης οπτικής ενότητας, όντας ταυτόχρονα πιο ευκολονόητα στην αντίληψη του θεατή.

Μία ομάδα λαχανικών!

Επανάληψη (repetition)

Η αρχή της επανάληψης σχετίζεται απλά με την εισαγωγή επαναλαμβανόμενων στοιχείων κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης, με σκοπό την ολοκληρωμένη σχεδιαστική της εμφάνιση και λειτουργία. Χρειάζεται προσοχή ώστε να μην είναι υπερβολική η επανάληψη στα σχεδιαστικά στοιχεία και επιτυγχάνεται με την επιλογή των γραμματοσειρών, των κύριων χρωμάτων, το ύφος και το είδος των εικόνων, της διάταξης και της γενικότερης δομής της παρουσίασης. Οι εικόνες στα τρία προηγούμενα παραδείγματα, αποτελούν το παράδειγμα για την αρχή της επανάληψης, καθώς όπως βλέπεις το πορτοκαλί χρώμα κυριαρχεί και στις τρεις εικόνες, η γραμματοσειρά είναι η ίδια και το ύφος των διαφανειών συσχετίζεται.

Ποιο λάθος συμβαίνει συχνά;

Ένα από τα συχνότερα σχεδιαστικά λάθη που παρατηρούνται στις διαφάνειες των παρουσιάσεων, είναι η εισαγωγή φωτογραφιών όπου το φόντο τους δεν είναι συμβατό με το γενικότερο φόντο και στυλ της παρουσίασης. Η αφαίρεση του φόντου σε κάποιο σχεδιαστικό πρόγραμμα, όπως το Adobe Photoshop, είναι υπόθεση ενός λεπτού, ωστόσο αν δεν είσαι χρήστης τέτοιων προγραμμάτων, τότε το PowerPoint σου δίνει την επιλογή της διαφάνειας (transparency) και μπορείς να αφαιρέσεις το φόντο από τις εικόνες που θέλεις, επιτυγχάνοντας ένα αρμονικό και ισορροπημένο αποτέλεσμα.
Στην περίπτωση που η αφαίρεση του φόντου εξακολουθεί να μην είναι εύκολη υπόθεση, πάντα έχεις την επιλογή να αλλάξεις το φόντο της διαφάνειας της παρουσίασης, έτσι ώστε να μην προκαλεί τουλάχιστον αρνητική αντίθεση με το φόντο της εικόνας σου.
Σε κάθε περίπτωση, η εισαγωγή εικόνων στις οποίες το φόντο τους λειτουργεί δυσαρμονικά με τις διαφάνειες, δίνει την εντύπωση γρήγορης και χαμηλών απαιτήσεων δουλειάς και καλό είναι να αποφεύγεται.
Ωστόσο μην ξεχνάς ότι πάντα έχεις την επιλογή να αναζητάς εικόνες στο διαδίκτυο, οι οποίες ανήκουν στα αρχεία Portable Network Graphics (png). Αυτά τα αρχεία αναγνωρίζονται από την κατάληξή τους (π.χ. image.png) και πέρα από την πολύ μεγάλη παλέτα χρωμάτων που περιλαμβάνουν, παρέχουν πολύ καλό transapency, δηλαδή αφαιρούν ουσιαστικά το φόντο από τις φωτογραφίες και έτσι το γραφικό φαίνεται χωρίς background.

Παράδειγμα

Εισαγωγή εικόνων με λευκό φόντο,
σε διαφάνεια με μαύρο φόντο

Αφαίρεση του λευκού φόντου
και επίτευξη αρμονικού αποτελέσματος

Αλλαγή φόντου διαφάνειας
και επίτευξη αρμονικού αποτελέσματος

- ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΙΡ 7 -

Previous tipNext tip