TIP #2 Ανακαλύψτε το κοινό σας!

Ένα από τα βασικότερα σημεία που πρέπει να έχεις κατά νου όταν θα μπεις στη διαδικασία προετοιμασίας της δικής σου παρουσίασης, είναι πως όλα –μα όλα- γίνονται για το κοινό σου. Για όλους εκείνους τους ανθρώπους που θα βρίσκονται εκεί, στις θέσεις τους, συνεπείς στο ραντεβού τους μαζί σου και που θα αναμένουν με ενδιαφέρον να ακούσουν ότι έχεις να τους πεις.

Όσα περισσότερα γνωρίζεις για αυτούς, τόσο αποτελεσματικότερα θα είσαι σε θέση να δομήσεις την παρουσίασή σου, καθώς και να επανεξετάσεις τον στόχο που έχεις θέσει. Είναι μία σχέση που θα πρέπει να λειτουργήσει απόλυτα συμβατά, ο στόχος σου και οι αποδέκτες σου.

Για να γίνει αυτό, ασφαλώς θα πρέπει να διενεργήσεις την ανάλυση του κοινού σου (audience analysis), συνυπολογίζοντας όλους τους παράγοντες που το συνθέτουν και επικεντρώνοντας στους πιο σημαντικούς!

Σκοπός σου είναι να παραδώσεις την κατάλληλη παρουσίαση, στο κατάλληλο κοινό.

Στην ανάλυση του κοινού σου θα πρέπει να δώσεις απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:
Ποιοι είναι αυτοί που το συνθέτουν;
Πόσα άτομα θα συμμετέχουν στην παρουσίαση;
Ποιο είναι το επίπεδο γνώσης τους για το θέμα σου;
Ποια είναι τα δημογραφικά τους στοιχεία;
Ποιο είναι το background τους;
Για ποιον λόγο βρίσκονται στην αίθουσα;
Ποιες είναι οι ανάγκες τους και ποιες οι προσδοκίες τους;


Σε κάθε περίπτωση ο στόχος που έχεις θέσει παραπάνω, θα πρέπει να εναρμονίζεται με τις πληροφορίες που έχεις συλλέξει για το κοινό σου.

Μην ξεχνάς ποτέ ότι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες επιτυχίας της παρουσίασής σου, σχετίζεται με την αξία που θα δώσεις στον χρόνο που θα αφιερώσει το κοινό σου για να σε παρακολουθήσει. Συνεπώς όλα έχουν να κάνουν με τις δικές τους προσδοκίες, ανάγκες και ανησυχίες και όσο πιο κοντά βρίσκεται ο στόχος σου εκεί, τόσο πιο κοντά θα είσαι κι εσύ στην επιτυχία.

Το παρακάτω ακρωνύμιο που προτείνει ο Professional Speaker Lenny Laskowski στην ιστοσελίδα του www.ljlseminars.com, θα σε βοηθήσει πολύ στο στάδιο αυτό.

Analysis - Who are they? How many will be there?
Understanding - What is their knowledge of the subject?
Demographics - What is their age, sex, educational background?
Interest - Why are they there? Who asked them to be there?
Environment - Where will I stand? Can they all see & hear me?
Needs - What are their needs? What are your needs as the speaker?
Customized - What specific needs do you need to address?
Expectations - What do they expect to learn or hear from you?

Ο Jerry Weissman είναι ένας από τους μεγαλύτερους εκπαιδευτές εταιρικών παρουσιάσεων παγκοσμίως, έχοντας συγγράψει ένα πλήθος βιβλίων για παρουσιάσεις και έχοντας επίσης ένα πελατολόγιο εξαιρετικής εμβέλειας, με εταιρείες όπως η Yahoo, η Intel, η Cisco, η Microsoft κ.α.
Στο βιβλίο του "Presenting to Win" περιγράφει με σαφή τρόπο την προσέγγιση που θα έπρεπε να έχει ένας παρουσιαστής σχετικά με το κοινό του. Ο στόχος είναι να οδηγήσεις το κοινό από το σημείο Α στο σημείο Β. Το σημείο Α είναι εκείνο το αρχικό στάδιο, όπου το κοινό είναι ανενημέρωτο, δεν γνωρίζει τίποτα για σένα και δεν έχει ιδέα για τι θα του μιλήσεις. Το σημείο Β είναι εκεί που θέλεις εσύ να οδηγήσεις το κοινό σου. Από ανενημέρωτο, θέλεις να το γεμίσεις με σκέψεις, να κατανοήσει το περιεχόμενό σου και πιστεύοντας εν τέλει σε αυτό, να δράσει. Για να το επιτύχεις αυτό, θα πρέπει να μιλήσεις στη γλώσσα του, να αγγίξεις τις ανάγκες του και να εντοπίσεις τα κίνητρά του.

Το σημείο κλειδί σε όλο αυτό, σύμφωνα πάντα με τον Jerry Weissman, είναι το WIIFY. Τι σημαίνουν αυτά τα αρχικά; 
Το WIIFY προκύπτει από τη φράση "What's In It For You", δηλαδή "τι σημαίνει αυτό για σένα" ή καλύτερα, "τι πλεονέκτημα έχω να κερδίσω ακούγοντάς σε κύριε ομιλητή";

Αναλύουμε λοιπόν το κοινό μας, αποκτούμε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούμε, αλλά πάντα μα πάντα έχουμε στο μυαλό μας τις πραγματικές του ανάγκες και τι όφελος έχει να κερδίσει παρακολουθώντας την παρουσίασή μας.
Δύσκολο σίγουρα, αλλά αν το προσδιορίσεις επιτυχώς, είσαι ήδη ένα μεγάλο βήμα μπροστά και κυρίως έχεις θέσει τα όρια στα οποία θα κινηθείς!

  - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΙΡ 2 -

Previous tipNext tip