Στάδιο
Παράδοσης

"The best way to sound like you know what are you talking about, is to know what you are talking about"
- Harvey Mackay

Τελικά μιλάμε για μία παρουσίαση με PowerPoint ή για μία μοναδική παράσταση;

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

  

Go to the top

TIP #1Δείξτε τον ενθουσιασμό σας!

Οι ειδικοί λένε ότι αν είχαν να δώσουν ένα μόνο tip για την παράδοση μίας παρουσίασης, αυτό θα ήταν το Πάθος!

Και όταν λέμε πάθος, εννοούμε εκείνη τη μεγάλη αγάπη και τον ενθουσιασμό για κάτι που σε αφορά ή έχεις επιμεληθεί, εκείνη την ολοκληρωτική αφοσίωση σε αυτό που σε γεμίζει και σε εκφράζει, εκείνη τη μεγάλη ενεργητικότητα και αποφασιστικότητα για την επίτευξη κάποιου στόχου!

Αν το θέμα της παρουσίασής σου είναι κάτι που πραγματικά σε ενδιαφέρει και απασχολεί, τότε είναι σημαντικό να μεταδόσεις στο κοινό σου το γνήσιο ενδιαφέρον σου για αυτό.
Αν επίσης το θέμα σου σχετίζεται με προσωπική εμπειρία, τότε ακόμη καλύτερα! Έχεις ήδη ένα δυνατό πλεονέκτημα, καθώς η παρουσίασή σου θα έχει πολλά στοιχεία που θα βγαίνουν εκ του φυσικού. Εκμεταλλεύσου το και μοιράσου το περιεχόμενό σου με έναν σίγουρα μοναδικό τρόπο.
Αν τέλος το θέμα σου σχετίζεται με το αντικείμενο της δουλειάς σου ή μίας εργασίας και τα δεδομένα σου περιλαμβάνουν ποσοτικά δεδομένα και διαγράμματα, βρες κάτι που σε ενθουσιάζει, κάτι που σε κινητοποιεί ή κάτι που μπορεί να μεταφραστεί σε αληθινό ενδιαφέρον.

Είναι σημαντικό να πιστεύεις έντονα σε αυτό που θα παρουσιάσεις, να είναι κάτι δικό σου, να σε εκφράζει και να το έχεις κάνει κτήμα σου.
Η πίστη στο περιεχόμενό σου, ο ενθουσιασμός σου για αυτό και το πάθος σου επάνω στη σκηνή, είναι τα στοιχεία εκείνα που ξεχωρίζουν τους εξαιρετικούς παρουσιαστές, από τους μέτριους!

Αξίζει να δεις

Αν θες να δεις παρουσιαστές που ξεχειλίζουν από πάθος στις ομιλίες τους, τότε δες τον Gary Vaynerchuck, έναν εξαιρετικά επιτυχημένο επιχειρηματία, συγγραφέα και social media master. Αφιέρωσε λίγο χρόνο στις ομιλίες του και θα ανακαλύψεις πόσο σημαντικό είναι να πιστεύει κανείς πραγματικά σε αυτά που επικοινωνεί στο κοινό του!

  

Go to the top

TIP #2Ξεκινήστε εντυπωσιακά!

Μοναδική ευκαιρία

Λέγεται ότι ποτέ δεν υπάρχει μία δεύτερη ευκαιρία, για μία καλή πρώτη εντύπωση! Και ισχύει πράγματι. Η αλήθεια είναι ότι έχεις μόνο λίγα δευτερόλεπτα, ίσως λίγα λεπτά σε μία καλύτερη περίπτωση, για να δώσεις την εντύπωση που επιθυμείς στο κοινό σου, αφού, σύμφωνα με μελέτες, ένα δέκατο του δευτερολέπτου αρκεί για να σχηματίσει κάποιος μία πρώτη εντύπωση για το υποκείμενο που έχει απέναντί του.

Στην περίπτωση μίας παρουσίασης δεν ξεχνάμε ποτέ ότι ήδη το κοινό έχει αποδεχθεί την πρόσκληση και βρίσκεται εκεί, στη θέση του, περιμένοντας το ραντεβού του μαζί σου. Το κοινό επίσης, θέλει να παρακολουθήσει κάτι πραγματικά ενδιαφέρον, κάτι που θα το συνεπάρει και που θα το βάλει σε σκέψεις. Το κοινό θέλει πραγματικά να του αρέσεις και θα σου δώσει εκείνα τα λίγα λεπτά, στην αρχή της παρουσίασης, προκειμένου να το δεσμεύσεις για το υπόλοιπο μέρος.

Μην χάσεις αυτή την ευκαιρία! Επινόησε έναν πραγματικά ενθουσιώδη τρόπο έναρξης της παρουσίασης, σκέψου κάτι πρωτότυπο και εντυπωσιακό, σχεδίασε ένα έξυπνο άνοιγμα και άδραξε την ευκαιρία που θα έχεις εκείνη τη στιγμή στα χέρια σου.

Κέρδισε την αποδοχή του κοινού

Ο στόχος σου είναι να κερδίσεις στα πρώτα λεπτά την αποδοχή του κόσμου και κυρίως να τον προετοιμάσεις για εκείνα που θα ακολουθήσουν.
Οι συστάσεις πρέπει να είναι περιεκτικές και σύντομες και τρόποι για να τραβήξεις το ενδιαφέρον υπάρχουν πολλοί. Από το να ξεκινήσεις επιστρατεύοντας το χιούμορ σου, να αναφερθείς στο παρελθόν ή το μέλλον, να δείξεις ότι είσαι ευάλωτος, να αφηγηθείς μία σύντομη ιστορία, έως το να ξεκινήσεις με σοφά λόγια, με ένα video, με την περιγραφή ενός προβλήματος, με στατιστικά στοιχεία ή ακόμα και τους ρομαντικούς με την έκφραση «κλείστε τα μάτια και σκεφτείτε…»!

Ότι και αν αποφασίσεις να κάνεις, θα θυμάσαι ότι μιλάμε για εκείνα τα πρώτα 2-3 λεπτά της παρουσίασης, που πρέπει να είναι πραγματικά μοναδικά! Φαντασία λοιπόν, δημιουργικότητα και μεγάλη δόση επινόησης για ένα εξαιρετικό άνοιγμα της παρουσίασής σου!

Σημασία στις λεπτομέρειες

Σε κάθε περίπτωση μην ξεχνάς ότι υπάρχουν και κάποιοι άλλοι παράγοντες που επίσης επηρεάζουν την πρώτη εντύπωση που θα δώσεις.
Δείξε τον επαγγελματισμό σου και έλα στο ραντεβού σου 15 λεπτά νωρίτερα.
Δώσε σημασία στο ντύσιμό σου, το οποίο πρέπει να είναι κατά ελάχιστα πιο επίσημο από αυτό που αναμένεις να έχει το κοινό σου.
Μην ξεχνάς να χαμογελάς και μην γυρίζεις ποτέ την πλάτη σου στο κοινό! Χρησιμοποίησε εξαρχής σωστό λεξιλόγιο, με σταθερή φωνή και σωστή στάση σώματος και δείξε όλη σου την ευγένεια και τον σεβασμό στον κόσμο που έχεις καλέσει.
Κάποια από αυτά θα τα δούμε και στα παρακάτω tips, όμως ειδικά για την πρώτη εντύπωση έχουν ιδιαίτερη σημασία.

Αξίζει να δεις

Αν θες να δεις ένα μικρό παράδειγμα για το πόσο σημαντικό είναι να ξεκινάς δυνατά την παρουσίασή σου, δες στο παρακάτω video τον James Wildman, έναν ακτιβιστή που μέσα από ομιλίες προωθεί τον vegan τρόπο ζωής και μέσα από τις δράσεις του υπερασπίζεται τα δικαιώματα των ζώων. Πέρα από το περιεχόμενο της παρουσίασης και της γενικότερης δράσης του, αξίζει να δεις τον τρόπο που επέλεξε για να τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού του. Η παρουσίασή του έχει πολλά στοιχεία από τα οποία θα μπορούσες να αντλήσεις έμπνευση! Δες το video εδώ.

  

Go to the top

TIP #3 Διατηρείτε οπτική επαφή με το κοινό σας!

Ένα από τα πιο δύσκολα σημεία στις παρουσιάσεις είναι η οπτική επαφή με το κοινό και παράλληλα πρόκειται για έναν παράγοντα που μπορεί να εκτινάξει την έκβαση μιας παρουσίασης στα ύψη. Δεν είναι τυχαίο ότι άτομα που κάνουν υψηλού επιπέδου παρουσιάσεις ή ομιλίες σε μεγάλο κοινό, αφιερώνουν πολλές ώρες εξάσκησης σε αυτό το κομμάτι.

Η οπτική επαφή με το κοινό είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Μελέτες έχουν δείξει ότι ομιλητές που έχουν καλή οπτική επαφή με το κοινό τους, ασκούν μεγαλύτερη πειθώ και επιρροή σε αυτούς. Επίσης, με την καλή οπτική επαφή, ο ανθρώπινος εγκέφαλος συγκεντρώνεται πιο εύκολα στο περιεχόμενο της ομιλίας ή παρουσίασης, χωρίς να υπάρχει απόσπαση της προσοχής από άλλα αντικείμενα.
Ακόμη, ο ομιλητής έχει τον έλεγχο της ροής της παρουσίασης και κυρίως του ενδιαφέροντος του κοινού και τέλος, στο ίδιο το κοινό αρέσει να του δίνεις την πρέπουσα προσοχή, σε αποδέχεται καλύτερα και εν τέλει σε ακολουθεί στον ειρμό των σκέψεών σου.

Δυσκολίες

Ωστόσο, η οπτική επαφή με το κοινό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η μεγάλη δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι αρχικά υπάρχει ένας φόβος ή ανησυχία για εκείνα που, υποθετικά ίσως, θα σκεφτεί το κοινό σε σχέση με την παρουσίασή μας.
Επίσης, υπάρχει το θέμα της αυτοσυγκέντρωσης τόσο στη ροή των δεδομένων μας, όσο και στο περιεχόμενό μας, κάτι που μας κάνει να είμαστε περισσότερο συγκεντρωμένοι στον υπολογιστή και στις διαφάνειες που παίζουν στον projector, απ’ ότι τελικά στο κοινό μας.
Τέλος, από συνήθεια ίσως ακολουθούμε κάποια tips που λένε ότι κατά τη διάρκεια της παρουσίασης καλό είναι να κοιτάμε στο βάθος της αίθουσας ή να «σκανάρουμε» το κοινό οριζοντίως ή, ακόμα χειρότερα, να εντοπίσουμε κάποιον που μας παρακολουθεί και να νιώθουμε έτσι ότι απευθυνόμαστε σε αυτόν.
Αν σε όλα αυτά, προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι κάθε άνθρωπος έχει μία μοναδική προσωπική και φυσική τάση να ρίχνει το βλέμμα του σε ένα συγκεκριμένο σημείο μέσα στο χώρο, τότε καταλαβαίνεις πόσες δυσκολίες μαζεύονται.

Πρόβα και εξάσκηση

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι όλα αυτά δεν είναι δυνατόν να προσφέρουν αυθεντικότητα και διαδραστικότητα σε μία παρουσίαση. Και η διαδραστικότητα είναι κάτι που το θέλουμε, αποτελεί στόχο και δύναται να προσφέρει μοναδική εμπειρία στο κοινό, όντας κατ’ αυτόν τον τρόπο
ένα από τα συστατικά μίας επιτυχημένης παρουσίασης.
Για να καταφέρεις να έχεις οπτική επαφή με το κοινό σου, απευθύνοντας το βλέμμα σου και γενικότερα το ενδιαφέρον σου σε όσα περισσότερα άτομα μπορείς, πρέπει καταρχήν να είσαι απαλλαγμένος από το άγχος της γνώσης της ίδιας σου της παρουσίασης. Πρέπει να ξέρεις καλά τις διαφάνειές σου, να θυμάσαι τι ακολουθεί και να έχεις αφιερώσει αρκετό χρόνο στις πρόβες σου.

Επίσης, χρειάζεται να κάνεις εξάσκηση σε ένα ίσως υποτιθέμενο κοινό, όπως για παράδειγμα σε κάποιους φίλους ή συγγενείς και να προβάρεις τις εναλλαγές της οπτικής σου επαφής μέσα στον χώρο, ώστε να μην «κολλάς» σε συγκεκριμένα σημεία. Μέσα από την εξάσκηση προσπάθησε να στρέφεις το βλέμμα σου σε όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα από το κοινό σου, αφιερώνοντας στον καθένα 5-7 δευτερόλεπτα. Δεν είναι εύκολο και θέλει δουλειά, σωστά καταλαβαίνεις!
Τέλος, το είδαμε και σε προηγούμενο tip, πρέπει να πιστεύεις αληθινά και με έναν γνήσιο τρόπο στο θέμα που παρουσιάζεις. Αυτό, σε συνδυασμό με τις πρόβες σου, είναι που θα σε κάνει να λειτουργείς με πιο φυσικό τρόπο, να αισθάνεσαι ασφαλής, να επικοινωνείς με σιγουριά και να είσαι σε θέση να εστιάζεις προσωπικά πλέον σε κάθε μεμονωμένο μέλος του κοινού σου, γεμάτος αυτοπεποίθηση.

Πολλές πρόβες στη ροή των διαφανειών λοιπόν, ικανοποιητικός χρόνος στην εξάσκηση της οπτικής επαφής και το να μην ξεχνάς να διατηρείς την οπτική επαφή (ναι πολλές φορές το ξεχνάμε απλά!), είναι τα μυστικά για ένα επιτυχημένο visual connection με το κοινό σου!

  

Go to the top

TIP #4 Ξεπεράστε τα φυσικά εμπόδια!

Κατά τη διάρκεια μίας παρουσίασης πάντα υπάρχει το ερώτημα, να κινείται ο παρουσιαστής μέσα στον χώρο ή να παραμένει ακίνητος σε ένα σημείο χωρίς να προκαλεί απόσπαση της προσοχής στο κοινό;
Η απάντηση είναι “εξαρτάται” και οι παράγοντες που συντελούν σε αυτό είναι αρκετοί.

Αρχικά παίζει ρόλο ο χώρος στον οποίο παρουσιάζουμε και εάν μας δίνεται η δυνατότητα των κινήσεων μέσα σε αυτόν. Επίσης σημασία έχει ο σκοπός της παρουσίασης και το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Διαφορετικό θα είναι το στήσιμο ενός παρουσιαστή εάν παρουσιάζει ένα επιχειρηματικό σχέδιο σε επενδυτές ή ένα business review στο ΔΣ της εταιρείας που εργάζεται, από ότι εάν παρουσιάζει σε μεταπτυχιακούς φοιτητές ή σε μία γιορτινή εκδήλωση.
Τέλος, ρόλο παίζει ακόμα και η απόσταση που έχουμε από το κοινό μας, ο γενικότερος οπτικοακουστικός εξοπλισμός και τα μέσα που διαθέτουμε.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι ότι η κίνηση μέσα σε έναν χώρο γίνεται για να επιτευχθεί καλύτερο connection με τον κόσμο και φυσικά για να επικεντρώνεται το ενδιαφέρον του στον παρουσιαστή.
Με διαφορετικά λόγια, αυτό που επιζητούμε είναι το να ξεπεράσουμε οποιοδήποτε φυσικό εμπόδιο μπορεί να υπάρχει στον χώρο και να συνδεθούμε πιο φυσικά με το κοινό μας, εξασφαλίζοντας διαδραστικότητα. Συνεπώς, εάν οι συνθήκες το επιτρέπουν, η κίνηση μέσα στον χώρο είναι επιθυμητή, αλλά πάντα με μέτρο.

Ποια είναι τα φυσικά εμπόδια;

Φυσικό εμπόδιο είναι οτιδήποτε εμποδίζει την άμεση επαφή μας με το κοινό, όπως το βήμα από το οποίο παρουσιάζουμε, όπως ο ίδιος ο υπολογιστής μας αν είναι στημένος σε σημείο που μας κρύβει, η ακόμα και η πολύ μακρινή απόσταση από το κοινό μας ή αντιθέτως η πολύ κοντινή, καθώς και η διαφορά ύψους που μπορεί να υπάρχει από το σημείο που παρουσιάζουμε σε σχέση με το κοινό.
Γενικότερα, οτιδήποτε στέκεται στο χώρο και δεν μας επιτρέπει να δώσουμε την πρέπουσα προσοχή στο κοινό, ώστε αυτό να μπορεί ευχάριστα να μας παρακολουθεί κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αποτελεί φυσικό εμπόδιο και καλό είναι να ξεπεραστεί.
Ωστόσο όλο αυτό το σκεπτικό θέλει μέτρο, καθώς η υπερβολική κίνηση και οι υπερβολικές χειρονομίες μπορούν να φέρουν αρνητικά αποτελέσματα και να κουράσουν τον κόσμο, σε αντίθεση με την σταθερή και ήρεμη κίνηση μέσα στον χώρο, που θα επιτύχει στενότερη επαφή με το κοινό.

Εν κατακλείδι λοιπόν, τολμάμε να κινηθούμε στον χώρο, επιλέγουμε αργές και σταθερές κινήσεις και ποτέ δεν αποστρέφουμε το βλέμμα μας και κατ’ επέκταση τη στάση του σώματός μας από το κοινό μας. Φροντίζουμε η κίνησή μας να είναι φυσική, χαλαρώνουμε οι ίδιοι και απολαμβάνουμε τη διαδικασία.

Remote control

Για να ξεπεράσουμε όλα αυτά τα φυσικά εμπόδια και να γίνουμε ένα με το κοινό μας, εκτός του ότι χρειάζεται να γνωρίζουμε καλά το περιεχόμενό μας και τη ροή των διαφανειών μας, πρέπει πάντα -μα πάντα- να έχουμε μαζί μας εκείνο το μαγικό εργαλείο που θα μας επιτρέψει την ελευθερία των κινήσεων…
Δεν είναι άλλο από το remote control!

Εμπόδιο μπορεί να προκύψει επίσης από το πουθενά και το σημαντικότερο θα είναι η ίδια μας η ελλειπής προετοιμασία, που δυστυχώς θα μας αναγκάσει, όχι μόνο να μην μπορούμε να κινηθούμε άνετα στον χώρο, αλλά να στεκόμαστε ακίνητοι και να διαβάζουμε τις διαφάνειες μέσα από τηνπροβολή!! Πολύ απλά… Μη σου τύχει!!!

  

Go to the top

TIP #5 Εκμεταλλευτείτε τη γλώσσα του σώματος!

Η γλώσσα του σώματος αποτελεί ένα πολύ δυνατό κομμάτι επικοινωνίας, με ρίζες στα πανάρχαια χρόνια. Αποτελεί την πρώτη είδους επικοινωνία κάθε ανθρώπου που έρχεται στη ζωή, όταν η μητέρα του πρωτοεπικοινωνεί μαζί του μη-λεκτικά.
Η ερμηνεία που δίνεται στη γλώσσα του σώματος έχει μεγάλο βάθος και συντελείται από πολλούς παράγοντες. Δεν είναι λίγες οι φορές που σε αυτήν την προσπάθεια βγαίνουν λάθος συμπεράσματα, καθώς σε πολλές περιπτώσεις ερμηνεύεται μία μοναδική χειρονομία όντας απομονωμένη από άλλες συνθήκες ή εκφράσεις.

Γυρίζοντας πίσω στο 1950, ο Δρ. Mario Pei, συγγραφέας του “The Story of Language” αναφέρει ότι υπάρχουν περίπου 700.000 επικοινωνιακά σήματα στη γλώσσα του σώματος, ενώ ο ανθρωπολόγος Ray Birdwhistell που εκπόνησε την αρχική μελέτη της μη λεκτικής επικοινωνίας, της κινησιολογίας (“kinesics”), αναφέρει ότι ο άνθρωπος δημιουργεί και αναγνωρίζει περίπου 250.000 εκφράσεις του προσώπου.

Ωστόσο αξίζει να σταθούμε στην έρευνα του καθηγητή Albert Mehrabian, ο οποίος πρωτοστάτησε στην έρευνα για την κατανόηση της επικοινωνίας τη δεκαετία του 1960 και σύμφωνα με τη μελέτη του, το 55% των μηνυμάτων που στέλνουμε στους γύρω μας είναι μέσω του προσώπου και του
σώματός μας, το 38% από τον τόνο της φωνής μας και μόλις το 7% από τις λέξεις που χρησιμοποιούμε.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι σε μία παρουσίαση, πέρα από το περιεχόμενο και τον σχεδιασμό του PowerPoint μας, η συνολική μας σωματική στάση παίζει σημαντικό ρόλο και μπορεί να καθορίσει την έκβασή της.

Αν και το μέρος αυτό έχει μεγάλο βάθος, μπορείς με τα παρακάτω απλά tips να επιτύχεις σημαντικά αποτελέσματα και να εκμεταλλευτείς τη δυνατότητα που σου δίνει η ίδια σου η φυσική παρουσία. Μην ξεχνάς ότι έχεις ήδη κάνει εξάσκηση στην οπτική επαφή με το κοινό σου και
επίσης είσαι πλέον εξοικειωμένος με την κίνηση μέσα στον χώρο.
Αυτά από μόνα τους αποτελούν στοιχεία που εμπλουτίζουν την γενικότερη στάση του σώματός σου, ασχέτως τι έχεις σχεδιάσει να επικοινωνήσεις λεκτικά προς το κοινό. Πρόσεξε όμως και τα παρακάτω!

Έκφραση προσώπου

Έχεις το πάθος και αυτό θα φαίνεται στο πρόσωπό σου, επικεντρώνεις το βλέμμα σου σε κάθε έναν που βρίσκεται στο κοινό, γνωρίζεις το περιεχόμενό σου και αυτό σου δίνει φυσικότητα. Αυτό που μένει είναι να μην ξεχνάς να χαμογελάς! Το χαμόγελο είναι αυτό που δημιουργεί ευχάριστο κλίμα, χαλαρώνει τυχόν ενδοιασμούς και τελικά σε φέρνει πιο κοντά στους ανθρώπους. Δεν χρειάζεται να το παρακάνεις, αλλά είναι σημαντικό να μην το παραμελείς!

Θέση χεριών

Η επιστήμη λέει ότι τα χέρια μας αποτελούνται από 27 μικρά οστά, συμπεριλαμβανομένων 8 οστών στον καρπό, όλα συνδεδεμένα μεταξύ τους σε ένα δίκτυο μυών, νευρικών απολήξεων και αρθρώσεων. Επίσης έχει διαπιστωθεί ότι ο εγκέφαλος συνδέεται με τα χέρια με το μεγαλύτερο σύστημα νευρικών συνδέσεων από οποιοδήποτε άλλο μέρος του σώματος, με αποτέλεσμα τα χέρια μας να δείχνουν άμεσα τη συναισθηματική μας κατάσταση.

Προσπάθησε να εκφράζεις τα θετικά σου συναισθήματα, χρησιμοποιώντας κινήσεις χεριών όπως οι ανοιχτές παλάμες, τα χέρια πίσω από την πλάτη, τα χέρια πάνω στο βήμα και τα χέρια ενωμένα μπροστά σου στο ύψος της κοιλιακής χώρας με τους αγκώνες ελαφρά λυγισμένους.
Χρησιμοποίησε τα χέρια σου για να γίνεις περισσότερο παραστατικός και φρόντισε πάντα να είσαι «ανοικτός» στο κοινό σου.
Απέφυγε κινήσεις που δείχνουν αρνητικά συναισθήματα, όπως τα χέρια σταυρωμένα στο στέρνο, τα χέρια στην τσέπη, τα χέρια στην αγκράφα της ζώνης, τα χέρια στη μέση και αν χρειαστεί να επιστήσεις την προσοχή του κοινού σε ένα point, καλό είναι να μην το κάνεις κουνώντας το δείκτη σου.

Θέση σώματος

Αναφερθήκαμε παραπάνω στην κίνηση μέσα στον χώρο, ποια είναι όμως η καλύτερη θέση παρουσίασης;
Η δική μας προσέγγιση έχει να κάνει με τα 3 σημεία του χώρου, τα οποία με το που εισέλθεις σε αυτόν, πρέπει να τα εντοπίσεις, να τα καταγράψεις σωστά και να τα εκμεταλλευτείς. Είναι τα 3 εκείνα σημεία τα οποία θα χρησιμοποιήσεις για να δώσεις το κάτι παραπάνω στο κοινό σου και να μεταδώσεις τα μηνύματά σου.
Δεν είναι δύσκολο να τα εντοπίσεις, απεναντίας θα λέγαμε ότι είναι κάτι πολύ εύκολο, καθώς τα σημεία αυτά είναι α) το κεντρικό σημείο της παρουσίασης, β) το υποστηρικτικό σημείο της παρουσίασης και γ) το hot σημείο της παρουσίασης.

Για να μην μπερδευτείς, όταν λέμε κεντρικό σημείο παρουσίασης δεν εννοούμε το σημείο στο κέντρο της αίθουσας, αλλά εκείνο στο οποίο θα βρίσκεται το βήμα ή ο υπολογιστής σου και δεν θα εμποδίζει στην ορατότητα των διαφανειών σου.
Το υποστηρικτικό σημείο παρουσίασης είναι ένα δεύτερο σημείο, διαμετρικά αντίθετο με το κεντρικό σημείο, στο οποίο δεν υπάρχει κανένα βήμα και κανένας υπολογιστής.
Το hot σημείο σου είναι αυτό που βρίσκεται στο κέντρο της αίθουσας και στο οποίο έχεις τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασης.

Αξίζει να δεις

Ο οργανισμός Toatmasters International είναι ένας διεθνής ηγέτης στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και ηγεσίας, με παρουσία σε περισσότερες από 140 χώρες ανά τον κόσμο και με περισσότερα από 350.000 μέλη. Κάθε χρόνο διενεργεί τον διαγωνισμό Public Speaking Champion, όπου μπορεί κανείς να δει χαρισματικούς ομιλητές να δίνουν εκπληκτικές ομιλίες.
Νικητής του διαγωνισμού το 2015 ήταν ο Mohammed Qahtani και εδώ μπορείς να απολαύσεις την νικητήρια ομιλία του, παρατηρώντας τον τρόπο που ξεκινά, το storytelling που επιλέγει, τη γλώσσα του σώματός του και την αυτοπεποίθησή του επάνω στη σκηνή.
Επίσης, δες στο παρακάτω video, μερικά tips από τον Dananjaya Hettiarachchi, νικητή του αντίστοιχου διαγωνισμού το 2014.

  

Go to the top

TIP #6 Διαχειριστείτε τις δυσκολίες με επαγγελματισμό κι ευγένεια!

Το δύσκολο μέρος της παράδοσης μίας παρουσίασης έχει ήδη επιτευχθεί και εάν εφαρμόσεις τα προηγούμενα tips, τότε η επιτυχία είναι ήδη πολύ κοντά. Κάθε παρουσίαση όμως δεν είναι ένας μονόλογος, ούτε μία παράσταση για έναν. Το κοινό βρίσκεται εκεί και έχει λόγο, όπως επίσης έχει απορίες, ερωτήσεις, παρεμβάσεις, διαφωνίες, άποψη. Και φυσικά δεν ξεχνάμε πως όλα γίνονται για το κοινό, για εκείνους τους ανθρώπους δηλαδή που μας τίμησαν με την παρουσία τους και αφιέρωσαν χρόνο στο να μας παρακολουθήσουν.

Οφείλεις να είσαι σε θέση να διαχειριστείς τις όποιες δυσκολίες συναντήσεις κατά τη διάρκεια της παρουσίασης με απόλυτο επαγγελματισμό και ευγένεια.
Οι κυριότερες δυσκολίες είναι
Απόσπαση προσοχής
Διαφωνία
Δύσκολη ερώτηση
Πηγαδάκια και διάθεση για αστεία
Εντοπισμός συγκεκριμένου ατόμου που δημιουργεί πρόβλημα
Προσωπική αδιαθεσία
Τεχνικές δυσκολίες
Απώλεια μνήμης

  

Go to the top

TIP #7 Ολοκληρώστε στον χρόνο σας!

Η διαχείριση του χρόνου που έχεις στη διάθεσή σου είναι τόσο σημαντική, όσο σημαντικό είναι και το περιεχόμενό σου! Μπορεί να έχεις κάνει εκπληκτική προετοιμασία και να έχεις σχεδιάσει ένα λειτουργικότατο PowerPoint, όμως αν δεν είσαι σε θέση να το διαχειριστείς χρονικά, τότε οι εντυπώσεις που θα αφήσεις δεν θα είναι οι επιθυμητές.

Ξεκινάμε και ολοκληρώνουμε στο χρόνο μας

Θα έχεις πάντα κατά νου ότι το κοινό σου έχει έρθει στο ραντεβού σας αφήνοντας στην άκρη κάτι άλλο εξίσου ίσως σημαντικό και έχοντας επίσης κάτι άλλο προγραμματίσει για μετά. Συνεπώς η τήρηση των χρονικών ορίων που έχεις υποσχεθεί είναι σημαντική και προσφέρει αξιοπιστία σε σένα ως παρουσιαστή και σεβασμό στο χρόνο των ανθρώπων που έχουν έρθει να σε δουν. Ένα ευχαριστώ λοιπόν σε όλους εκείνους που θα αφιερώσουν χρόνο για να σε ακούσουν, είναι πάντα ευπρόσδεκτο και δείχνει από την αρχή τις πολύ καλές διαθέσεις σου. Θα θυμάσαι πάντα το σχετικό quote που λέει "Time is more value than money. You can get more money, but you cannot get more time".

Τι σημαίνει η καθυστέρηση

Πολλοί παρουσιαστές αφιερώνουν αρκετά παραπάνω χρόνο στην εισαγωγή και αναγκάζονται κατά τη διάρκεια της παρουσίασης να «τρέξουν», προκειμένου να προλάβουν να τα πουν όλα. Αυτό δείχνει ελλιπή προετοιμασία και μπορεί να γίνει χειρότερο, όταν ο παρουσιαστής αποφασίσει να μην σταθεί σε ορισμένες διαφάνειες, με απώτερο σκοπό την εξοικονόμηση χρόνου.
Γενικότερα, η καθυστέρηση στη ροή της παρουσίασης είναι δείγμα απειρίας και πρόχειρου ίσως σχεδιασμού.

Τι αντίκτυπο έχει στο κοινό

Όπως είχε πει μία παλαιότερη τραγουδίστρια, η Dorothy Sarnoff, «Σιγουρέψου ότι έχεις σταματήσει να μιλάς, πολύ πιο πριν το κοινό σου έχει σταματήσει να σε ακούει».
Η αλήθεια είναι ότι το κοινό έχει απαιτήσεις από εσένα. Θέλει να το συνεπάρεις με τον μοναδικό σου τρόπο παρουσίασης, θέλει να το βάλεις σε σκέψεις με το πρωτότυπο και ευρηματικό σου περιεχόμενο, θέλει όμως και να βρίσκεσαι διαρκώς εντός των χρονικών ορίων που το κρατάνε σε εγρήγορση.
Οποιαδήποτε καθυστέρηση, υπερβολική επέκταση, φλυαρία, αστοχία κλπ, είναι ικανή να μειώσει το ενδιαφέρον του κοινού και να δημιουργήσει εντυπώσεις χαμηλότερες των προσδοκιών του. Αυτό είναι κάτι που πραγματεύεται σε κάθε ενότητά σου, από την αρχή, στο κυρίως θέμα σου, έως τον επίλογο και το φινάλε σου.
Μην αφήσεις το κοινό σου να βαρεθεί και να νιώσει ότι είσαι απροετοίμαστος ή το παρακάνεις. Είναι προτιμότερο να πεις πιο λίγα, από το να βιάζεσαι να τα πεις όλα και στο τέλος να έχεις καθυστερήσει να ολοκληρώσεις κιόλας.

Τι μπορείς να κάνεις

Αυτό που επιβάλλεται να κάνεις είναι πρόβες, πολλές πρόβες! Πρέπει να φτάσεις στο σημείο που θα γνωρίζεις πολύ καλά το χρόνο που θα χρειαστείς για τις διαφάνειες που έχεις σχεδιάσει και να ελέγχεις πλήρως την επέκτασή σου στο περιεχόμενο που θα παρουσιάσεις.
Επίσης, τοποθέτησε ένα ρολόι σε εμφανές σημείο μέσα στην αίθουσα, ώστε και το κοινό να είναι σε θέση να παρακολουθεί τον άψογο προγραμματισμό σου και κυρίως να μπορεί να κατανοεί την εξέλιξη και τη ροή της παρουσίασης πληρέστερα.
Ακόμη, ενεργοποίησε στον υπολογιστή σου τον χρονομετρητή της παρουσίασης και θέσε ειδοποιήσεις με δόνηση στο remote control σου, οι οποίες θα σου θυμίζουν διακριτικά σε ποια χρονική φάση βρίσκεσαι.
Τέλος, ξεκίνα στην ώρα σου και φρόντισε να ολοκληρώσεις περίπου 5 λεπτά νωρίτερα από το χρονικό όριο που έχεις θέσει, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου που θα χρειαστείς για ερωτήσεις και απαντήσεις.

Είναι προτιμότερο να θέλουν κι άλλο, από το να τους δώσεις παραπάνω από αυτό που αντέχουν να ακούσουν!

  

Go to the top

TIP #8 Κάντε ένα αξιοθαύμαστο τελείωμα!

  

Go to the top

TIP #9 Εφαρμόστε το πλάνο των ερωτήσεων και εξασφαλίστε διαδραστικότητα!

  

Go to the top

TIP #10 Να είστε ο εαυτός σας!

  

Go to the top