Η φιλοσοφία
των παρουσιάσεων

"Luck is what happens when preparation meets opportunity"
- Seneca

Κάθε παρουσίαση είναι μία μοναδική ευκαιρία!


Έ
φτασε η στιγμή που κι εσύ «πρέπει» να ανέβεις στη σκηνή για να παραδώσεις στο κοινό μία παρουσίαση, τη δική σου παρουσίαση!
Έχεις το θέμα που θα παρουσιάσεις, έχεις το ραντεβού με το κοινό σου, θα έχεις και λίγα λεπτά στη διάθεσή σου!
Παρακάτω θα βρεις όλα εκείνα τα tips που θα σε βοηθήσουν στην υλοποίηση του έργου σου, ωστόσο μην ξεχνάς ότι αυτή η διαδικασία είναι μία εντελώς προσωπική  υπόθεση και φυσικά μία μοναδική ευκαιρία να επιτεύξεις τον στόχο σου και να δείξεις τι μπορείς να δημιουργήσεις!

Είναι στο χέρι σου να προετοιμάσεις, να σχεδιάσεις και να παραδώσεις στο κοινό σου μία αξέχαστη παρουσίαση!
Είναι στο χέρι σου να ξεπεράσεις τις προσδοκίες του κόσμου με πρωτοτυπία και ευρηματικότητα, με απλές και ενδιαφέρουσες διαφάνειες, με έξυπνο και λιτό σχεδιασμό, με αυτοπεποίθηση και σιγουριά πάνω στη σκηνή!
Είναι στο χέρι σου να δείξεις τις δυνατότητές σου και να διεκπεραιώσεις το ραντεβού με το κοινό σου με απόλυτη επιτυχία!
Το μόνο που χρειάζεται είναι να γνωρίζεις καλά τα μικρά μυστικά και τις επιτυχημένες πρακτικές για μοναδικές παρουσιάσεις!

Η σκηνή για τα επόμενα λεπτά θα είναι δική σου, εσύ θα είσαι ο ροκστάρ!

Μια ματιά στην στατιστική χρειάζεται πάντα!

Το θέμα των παρουσιάσεων απασχολεί πολύ κόσμο παγκοσμίως και πολλοί είναι αυτοί που ασχολούνται επαγγελματικά με αυτό.

Έρευνες που έχουν γίνει δείχνουν δυστυχώς ότι η προσοχή του κόσμου αποσπάται εύκολα κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης και δεν είναι λίγοι αυτοί που αισθάνονται άβολα με την ιδέα να εκτελέσουν τη δική τους.
Εμπειρικά, εύκολα θα συμφωνήσουμε στο παραπάνω, καθώς οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βρεθεί σε παρουσιάσεις που δεν κράτησαν ζωντανό το ενδιαφέρον μας και το να πάρει το κινητό μας φωτιά από το σερφάρισμα στο διαδίκτυο, ήταν υπόθεση λεπτών.
Φταίνε όμως οι παρουσιάσεις γενικά ή μήπως κάτι άλλο;

Μία πρόσφατη έρευνα σε 2000 ενήλικες που διενήργησε το έγκριτο δημοσκοπικό site Harris Poll σε συνεργασία με τον Communication Expert and Coach Carmine Gallo, για λογαριασμό του Prezi το 2016, έδειξε ότι κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης το κοινό δεν παρακολουθεί φανατικά...

Κατά τη διάρκεια μίας παρουσίασης ένας στους τρεις θα ασχολείται με το κινητό του τηλέφωνο στέλνοντας μηνύματα και σερφάροντας στο διαδίκτυο, ενώ ένας στους έξι είναι πιθανό να αποκοιμηθεί... Ωστόσο, οι ίδιοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι οι παρουσιάσεις έχουν μεγάλη σημασία στη δουλειά τους και θα ήθελαν να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους. Αντιφατικό, αλλά είναι πραγματικότητα!

Αρχίζει να γίνεται λίγο πολύπλοκο το θέμα μας!

Ας δούμε τη συνέχεια!

Λίγο παλιότερα, το 2011, μία έρευνα σε 1003 ενήλικες που διενήργησε η εταιρία Borders & Gratehouse για λογαριασμό του site www.sliderocket.com (πλέον www.clearside.com), έδειξε τη δραματική ανάγκη που υπάρχει για καλύτερες παρουσιάσεις...

Οι άνθρωποι προτιμούν περισσότερο τις δύσκολες συναρτήσεις του Excel, από τις απλές διαφάνειες του PowerPoint, καθώς η δυσκολία με το τελευταίο είναι έως και τέσσερις φορές μεγαλύτερη από το πρώτο.

Και όταν τους ρώτησαν τι θα προτιμούσαν να κάνουν αντί να αντιμετωπίσουν μια παρουσίαση, αυτοί απάντησαν ότι θα προτιμούσαν να πάνε στον οδοντίατρο ή ακόμα και να ασχοληθούν με τη φορολογία τους.

Find Out More

Τελικά είναι αυτή η μοίρα των παρουσιάσεων;

Τα παραπάνω στοιχεία  μας οδηγούν στο εύλογο ερώτημα:
" Είναι τελικά αυτή η μοίρα των παρουσιάσεων; "
Το κοινό να αποσπάται, να έχουμε απουσία  ενδιαφέροντος, έλλειψη συγκέντρωσης, απουσία διάθεσης και πρόωρη κούραση;
Και όσοι ανεβαίνουν να παρουσιάσουν, τι πραγματικά φοβούνται; Γιατί δεν καταφέρνουν να αιχμαλωτίσουν το ενδιαφέρον του κοινού τους;
Φόβος, ανησυχία, νευρικότητα; Ή μήπως είναι κάτι άλλο;

Ας δούμε κάποια ευρήματα ακόμα!

Dave Paradi, Author
www.thinkoutsidetheslide.com

O Dave Paradi είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος Presentation Expert, συγγραφέας οκτώ βιβλίων για αποτελεσματικές παρουσιάσεις και κάτοχος του PowerPoint Most Valuable Professional Award από την Microsoft, έναν τίτλο που κατέχουν μόλις 15 άτομα στην Β.Αμερική και 30 παγκοσμίως.

Το 2017 στην ιστοσελίδα του www.thinkoutsidetheslide.com, διεξήγαγε μία έρευνα σε 439 ενήλικες σχετικά με όλα εκείνα που ενοχλούν τους ανθρώπους όταν βλέπουν μία παρουσίαση με PowerPoint.

Τα αποτελέσματα της “2017 Annoying PowerPoint Survey” είναι εντυπωσιακά, καθώς φαίνεται ότι το κοινό ενοχλείται σε μεγάλο ποσοστό από συγκεκριμένα πράγματα που επιλέγει να κάνει ο εκάστοτε παρουσιαστής κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης με PowerPoint.

Ο ομιλητής μας διαβάζει τις διαφάνειες, ολόκληρες προτάσεις για κείμενα, πολύ μικρά γράμματα, μπερδεμένα οπτικά εφέ...
Αλήθεια, σου κάνει εντύπωση..; Για να δούμε παρακάτω!

Ακολούθως, ρώτησαν τους συμμετέχοντες να αναφέρουν 3 λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό, όταν ακούνε άλλους να μιλάνε για παρουσιάσεις με PowerPoint στην εταιρία τους.
Αυτές που ακούστηκαν συχνότερα τοποθετήθηκαν με μεγαλύτερο μέγεθος σε ένα word cloud.
Το αποτέλεσμα έχει ενδιαφέρον!

Word cloud  from www.thinkoutsidetheslide.com
No rights reserved!

Find Out More

Πιστεύεις ακόμα στην μοίρα των παρουσιάσεων;

Εξακολουθείς να πιστεύεις ακόμη ότι φταίνε οι παρουσιάσεις..;
Ή μήπως τελικά εμείς στον ρόλο του παρουσιαστή, δεν κάνουμε κάτι καλά;
Σύμφωνα με τον Alexei Kapterev, Business School Lecturer (Moscow, Russia), Presentations Consultant και Author of Death by PowerPoint and Presentation Secrets, οι περισσότερες παρουσιάσεις που δημιουργούνται είναι απολύτως τυπικές, με τυπική δομή, τυπικές διαφάνειες και τυπικό τρόπο παράδοσης.

Alexei Kapterev, Author
www.kapterev.com

Όλα ξεκινάνε με το ερώτημα, για ποιον λόγο λοιπόν παρουσιάζω;
Η απάντηση είναι προφανής και δεν χρειάζεται να αναλώσεις πολύ χρόνο στο να την βρεις. Άλλωστε θα χρειαστείς χρόνο -και μάλιστα αρκετό- για άλλα πράγματα που θα δούμε παρακάτω.

Ασφαλώς παρουσιάζεις, επειδή θέλεις να παρακινήσεις τον κόσμο με το περιεχόμενό σου! Η σημασία όσων έχεις προετοιμάσει δημιουργεί πάθος, το πάθος τραβάει την προσοχή και η προσοχή καταλήγει σε δράση!Με άλλα λόγια μιλάμε για παρακίνηση!

Αυτή τη μαγική λέξη ή καλύτερα έννοια, με την οποία επιδιώκεις να πείσεις τον κόσμο να κάνει ή να σκεφτεί κάτι με νέο και διαφορετικό τρόπο, να τον ενθαρρύνεις, να του δώσεις κίνητρο, παρότρυνση, προτροπή, να φέρεις στην επιφάνεια μια ανάγκη που υπάρχει και στην οποία προτείνεις συγκεκριμένους τρόπους κάλυψής της!

Και φυσικά η λέξη «παρακίνηση» μπορεί να πάρει πολλές μορφές και να πλαισιωθεί με άλλες λέξεις, πιο συγκεκριμένες και πιο ειδικές, ανάλογα με το σκοπό που έχει η παρουσίασή σου.

Μπορεί για παράδειγμα να θες να ενημερώσεις το κοινό σου για αλλαγές, για καινούριους στρατηγικούς στόχους, να μοιραστείς με συναδέλφους το νέο όραμα της εταιρίας σου, να εμπνεύσεις τους ανθρώπους για το νέο οργανόγραμμα, να προωθήσεις μια καινούρια σου ιδέα, ένα project, ένα νέο βιβλίο, να μοιραστείς τα αποτελέσματα της επιστημονικής σου διατριβής, της διπλωματικής σου εργασίας, να βρεις χρηματοδότη για το νέο σου επιχειρηματικό σχέδιο, να διεκδικήσεις μία προαγωγή, να φέρεις εις πέρας ένα workshop και πόσα ακόμα...

Κοινό σημείο σε όλα αυτά είναι ότι είσαι εσύ, το κοινό σου και λίγος χρόνος μέσα στον οποίο πρέπει να τα καταφέρεις!

Τι χρειάζεται όμως μία επιτυχημένη παρουσίαση;

Ασφαλώς και η δημιουργία μιας επιτυχημένης παρουσίασης δεν είναι απλή υπόθεση! Το γνωρίζετε καλά όσοι έχετε προετοιμάσει παρουσιάσεις, ακόμα καλύτερα όσοι ανεβαίνετε συχνά στη σκηνή για τη δική σας παρουσίαση. 

Μία επιτυχημένη παρουσίαση πρέπει να καταφέρνει κυρίως 3 πράγματα.

1. Να κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού από την αρχή έως το τέλος. 

2. Να επιτυγχάνει τη συμμετοχή του κοινού.     

3. Μετά το πέρας της, το κοινό να μπαίνει σε διαδικασία σκέψης ή δράσης.

Σύμφωνα με τα Guidelines για Presentation Skills του Oxford Cambridge and RSA (www.ocr.org.uk), μία παρουσίαση θα πρέπει επίσης να είναι κατανοητή (understandable), να μπορεί το κοινό να θυμάται εύκολα το περιεχόμενό της (memorable) και να αγγίζει τους ανθρώπους συναισθηματικά (emotional).

Για να μπορέσεις όλα αυτά να τα συνδυάσεις, από την αρχή πρέπει να ξέρεις ότι θα συναντήσεις δυσκολίες. Ασφαλώς και δεν είναι εύκολη υπόθεση είπαμε.

Τα 3 βασικά συστατικά με τα οποία πρέπει να είσαι εξοπλισμένος για αυτό το μαγικό σου ταξίδι είναι: 

1.Χρειάζεσαι χρόνο! 
Η δημιουργία μιας επιτυχημένης παρουσίασης δεν είναι έργο που ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά ή λίγες ώρες.
Έχε εξ αρχής κατά νου ότι θα ξενυχτήσεις, θα αφιερώσεις πολλές ώρες αναζήτησης, σκέψης, κατάθεσης ιδεών, σχεδιασμού και πρόβας, προτού η παρουσίασή σου πάρει την τελική της μορφή και να είναι έτοιμη για παράδοση!

2.Χρειάζεσαι γνώση!
Αν πιστεύεις ότι γνωρίζεις τα πάντα για παρουσιάσεις και ότι χειρίζεσαι το PowerPoint άψογα, τότε είσαι σε καλό δρόμο.
Αν πάλι όχι, τότε ας γνωρίζεις από την αρχή ότι θα χρειαστείς αρκετές εργατοώρες προσωπικής εκμάθησης, τόσο σε επίπεδο presentation skills, όσο και σε τεχνικό επίπεδο σχεδιασμού PowerPoint. Επίπονο, αλλά αξίζει τον κόπο!

3.Χρειάζεσαι μεράκι!
Όπως όλα τα πράγματα που αγαπάμε, έτσι και οι παρουσιάσεις, εμπεριέχουν μέσα τους το στοιχείο αυτό. Πρέπει πραγματικά να θέλεις να ετοιμάσεις κάτι αντικειμενικά πρωτότυπο, έξυπνο και ενδιαφέρον, κάτι που θα αφήσει το κοινό σου με ανοιχτό το στόμα και που θα το κάνει να σε ακολουθήσει από την αρχή μέχρι το τέλος σε αυτό, συμμετέχοντας ενεργά και απολαμβάνοντας τη διαδικασία!

Πρέπει πραγματικά να θέλεις να μετατρέψεις τη σκηνή σε ένα συναυλιακό χώρο,
όπου ο rockstar θα είσαι εσύ και το κοινό θα χορεύει στους ρυθμούς σου!

Τι λένε οι experts παγκοσμίως;

Garr Reynolds, Author
www.presentationzen.com

Ο Garr Reynolds είναι ένας παγκόσμιος Expert στο πεδίο των παρουσιάσεων. Έχει στο ενεργητικό του ομιλίες σε συνέδρια Ted X και δίνει διαλέξεις ανά τον κόσμο σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Έχει εργαστεί για χρόνια στο τμήμα Marketing της Apple και πλέον είναι καθηγητής Communication Design στο Kyoto Gaidai University της Ιαπωνίας, όπου διαμένει μόνιμα με τη γυναίκα του και τα δύο παιδιά του. Εμπνευσμένος από τα χαρακτηριστικά της ιαπωνικής τέχνης και της φιλοσοφίας του Ζen, προσεγγίζει το θέμα των παρουσιάσεων υπό το πρίσμα των αρχών αυτών.

Find Out More

Τα βιβλία του είναι βραβευμένα και παγκόσμια best sellers, με ναυαρχίδα το PresentationZen, ενώ ο ίδιος το 2011 χαρακτηρίστηκε από την SAY Media New York City ως ένας από τους “100 most-influential people on the Internet.”

Σε μία από τις συμβουλές που μας έχει δώσει, αναφέρεται στο πρωταρχικό στάδιο της προετοιμασίας, λέγοντας το εξής: «Φύγε μακριά από τον υπολογιστή σου! Το στάδιο της προετοιμασίας της παρουσίασής σου πρέπει να έχει αναλογική προσέγγιση. Ξεκίνα να γράφεις σε λευκό πίνακα ή σε χαρτάκια post-it ή ακόμα και στην άμμο και μετά πέρνα τα στοιχεία σου στο PowerPoint!»

Τα τρία στάδια υλοποίησης μίας παρουσίασης!

Ο Garr Reynolds αναφέρει ότι κάθε επιτυχημένη παρουσίαση, κρύβει από πίσω της τα 3 στάδια υλοποίησής της.
Ακολουθώντας το πολύ επιτυχημένο αυτό μοντέλο, παρακάτω θα βρεις όλα εκείνα τα Presentation Tips που αφορούν στην Προετοιμασία, στον Σχεδιασμό και στην Παράδοση μιας μοναδικής παρουσίασης! 

Αν είσαι έτοιμος να δεις τις παρουσιάσεις με άλλο μάτι και να ανακαλύψεις τις συμβουλές των παγκόσμιων Experts του χώρου, μπορείς ελεύθερα να συνεχίσεις την πλοήγηση!

Καλή απόλαυση στο μαγικό κόσμο των παρουσιάσεων!

It's your turn!