TIP #3 Διατηρείτε οπτική επαφή με το κοινό σας!

Ένα από τα πιο δύσκολα σημεία στις παρουσιάσεις είναι η οπτική επαφή με το κοινό και παράλληλα πρόκειται για έναν παράγοντα που μπορεί να εκτινάξει την έκβαση μιας παρουσίασης στα ύψη. Δεν είναι τυχαίο ότι άτομα που κάνουν υψηλού επιπέδου παρουσιάσεις ή ομιλίες σε μεγάλο κοινό, αφιερώνουν πολλές ώρες εξάσκησης σε αυτό το κομμάτι.

Η οπτική επαφή με το κοινό είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Μελέτες έχουν δείξει ότι ομιλητές που έχουν καλή οπτική επαφή με το κοινό τους, ασκούν μεγαλύτερη πειθώ και επιρροή σε αυτούς. Επίσης, με την καλή οπτική επαφή, ο ανθρώπινος εγκέφαλος συγκεντρώνεται πιο εύκολα στο περιεχόμενο της ομιλίας ή παρουσίασης, χωρίς να υπάρχει απόσπαση της προσοχής από άλλα αντικείμενα.
Ακόμη, ο ομιλητής έχει τον έλεγχο της ροής της παρουσίασης και κυρίως του ενδιαφέροντος του κοινού και τέλος, στο ίδιο το κοινό αρέσει να του δίνεις την πρέπουσα προσοχή, σε αποδέχεται καλύτερα και εν τέλει σε ακολουθεί στον ειρμό των σκέψεών σου.

Δυσκολίες

Ωστόσο, η οπτική επαφή με το κοινό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η μεγάλη δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι αρχικά υπάρχει ένας φόβος ή ανησυχία για εκείνα που, υποθετικά ίσως, θα σκεφτεί το κοινό σε σχέση με την παρουσίασή μας.
Επίσης, υπάρχει το θέμα της αυτοσυγκέντρωσης τόσο στη ροή των δεδομένων μας, όσο και στο περιεχόμενό μας, κάτι που μας κάνει να είμαστε περισσότερο συγκεντρωμένοι στον υπολογιστή και στις διαφάνειες που παίζουν στον projector, απ’ ότι τελικά στο κοινό μας.
Τέλος, από συνήθεια ίσως ακολουθούμε κάποια tips που λένε ότι κατά τη διάρκεια της παρουσίασης καλό είναι να κοιτάμε στο βάθος της αίθουσας ή να «σκανάρουμε» το κοινό οριζοντίως ή, ακόμα χειρότερα, να εντοπίσουμε κάποιον που μας παρακολουθεί και να νιώθουμε έτσι ότι απευθυνόμαστε σε αυτόν.
Αν σε όλα αυτά, προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι κάθε άνθρωπος έχει μία μοναδική προσωπική και φυσική τάση να ρίχνει το βλέμμα του σε ένα συγκεκριμένο σημείο μέσα στο χώρο, τότε καταλαβαίνεις πόσες δυσκολίες μαζεύονται.

Πρόβα και εξάσκηση

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι όλα αυτά δεν είναι δυνατόν να προσφέρουν αυθεντικότητα και διαδραστικότητα σε μία παρουσίαση. Και η διαδραστικότητα είναι κάτι που το θέλουμε, αποτελεί στόχο και δύναται να προσφέρει μοναδική εμπειρία στο κοινό, όντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα από τα συστατικά μίας επιτυχημένης παρουσίασης.
Για να καταφέρεις να έχεις οπτική επαφή με το κοινό σου, απευθύνοντας το βλέμμα σου και γενικότερα το ενδιαφέρον σου σε όσα περισσότερα άτομα μπορείς, πρέπει καταρχήν να είσαι απαλλαγμένος από το άγχος της γνώσης της ίδιας σου της παρουσίασης. Πρέπει να ξέρεις καλά τις διαφάνειές σου, να θυμάσαι τι ακολουθεί και να έχεις αφιερώσει αρκετό χρόνο στις πρόβες σου.

Επίσης, χρειάζεται να κάνεις εξάσκηση σε ένα ίσως υποτιθέμενο κοινό, όπως για παράδειγμα σε κάποιους φίλους ή συγγενείς και να προβάρεις τις εναλλαγές της οπτικής σου επαφής μέσα στον χώρο, ώστε να μην «κολλάς» σε συγκεκριμένα σημεία. Μέσα από την εξάσκηση προσπάθησε να στρέφεις το βλέμμα σου σε όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα από το κοινό σου, αφιερώνοντας στον καθένα 5-7 δευτερόλεπτα. Δεν είναι εύκολο και θέλει δουλειά, σωστά καταλαβαίνεις!
Τέλος, το είδαμε και σε προηγούμενο tip, πρέπει να πιστεύεις αληθινά και με έναν γνήσιο τρόπο στο θέμα που παρουσιάζεις. Αυτό, σε συνδυασμό με τις πρόβες σου, είναι που θα σε κάνει να λειτουργείς με πιο φυσικό τρόπο, να αισθάνεσαι ασφαλής, να επικοινωνείς με σιγουριά και να είσαι σε θέση να εστιάζεις προσωπικά πλέον σε κάθε μεμονωμένο μέλος του κοινού σου, γεμάτος αυτοπεποίθηση.

Πολλές πρόβες στη ροή των διαφανειών λοιπόν, ικανοποιητικός χρόνος στην εξάσκηση της οπτικής επαφής και το να μην ξεχνάς να διατηρείς την οπτική επαφή (ναι πολλές φορές το ξεχνάμε απλά!), είναι τα μυστικά για ένα επιτυχημένο visual connection με το κοινό σου!

  - ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΙΡ 3 -

Next tipPrevious tip